Our Blog (94) ΄Αρθρα που θα βρείτε χρήσιμα.

Our Blog

Γιατι οι ηλικιες 2-7 εχουν τοση σημασια για την αναπτυξη του εγκεφαλου

Οι πλούσιες εμπειρίες – από το παιχνίδι μέχρι τις τέχνες και τις σχέσεις- που διαμορφώνουν θεμελιωδώς την ανάπτυξη ενός μικρού παιδιού.

Όταν ο Άλμπερτ Αϊνστάιν ήταν παιδί, λίγοι άνθρωποι —αν υπήρχαν-προέβλεπαν τις αξιοσημείωτες συνεισφορές που θα έκανε στην επιστήμη. Η γλωσσική του ανάπτυξη καθυστέρησε, ανησυχώντας τους γονείς του μέχρι το σημείο να συμβουλευτούν έναν γιατρό. Η αδελφή του ομολόγησε κάποτε ότι ο Αϊνστάιν “είχε τέτοια δυσκολία με τη γλώσσα που οι γύρω του φοβούνταν ότι δεν θα μάθει ποτέ.”Πώς πήγε αυτό το παιδί από πιθανές αναπτυξιακές καθυστερήσεις στο να γίνει, ο γνωστός σε όλους Αϊνστάιν;

Μέρος της απάντησης στο ερώτημα αυτό βρίσκεται σε δύο δώρα που ο Αϊνστάιν έλαβε από κάθε έναν από τους γονείς του όταν ήταν 5 ετών. Όταν ο Αϊνστάιν ήταν στο κρεβάτι όλη την ημέρα από μια ασθένεια, ο πατέρας του, του έδωσε μια πυξίδα. Για τον Αϊνστάιν, ήταν μια μυστηριώδης συσκευή που πυροδότησε την περιέργειά του στην επιστήμη. Λίγο αργότερα, η μητέρα του Αϊνστάιν, που ήταν ταλαντούχος πιανίστας, έδωσε στον Αϊνστάιν ένα βιολί. Αυτά τα δύο δώρα προκάλεσαν τον εγκέφαλο του Αϊνστάιν με διακριτικούς τρόπους ακριβώς την κατάλληλη στιγμή.

ΚΡΙΣΙΜΕΣ ΠΕΡΙΟΔΟΙ

Οι εγκέφαλοι των παιδιών αναπτύσσονται σε «εκτοξεύσεις» που ονομάζονται κρίσιμες περίοδοι. Η πρώτη συμβαίνει γύρω στην ηλικία των 2, με την δεύτερη να εμφανίζεται κατά την εφηβεία. Στην αρχή αυτών των περιόδων, ο αριθμός των συνδέσεων (συνάψεις) μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων (νευρώνες) διπλασιάζεται. Τα παιδιά ηλικίας δύο ετών έχουν διπλάσιες συνάψεις από τους ενήλικες. Επειδή αυτές οι συνδέσεις μεταξύ των εγκεφαλικών κυττάρων είναι εκεί όπου συμβαίνει η μάθηση, διπλάσιες συνάψεις επιτρέπουν στον εγκέφαλο να μαθαίνει ταχύτερα από οποιαδήποτε άλλη στιγμή της ζωής. Επομένως, οι εμπειρίες των παιδιών σε αυτή τη φάση έχουν μακροχρόνιες επιπτώσεις στην ανάπτυξή τους.

Αυτή η πρώτη κρίσιμη περίοδος ανάπτυξης του εγκεφάλου αρχίζει γύρω στην ηλικία 2 και καταλήγει γύρω στην ηλικία 7. Παρέχει μια πρωταρχική ευκαιρία να τεθούν τα θεμέλια για μια ολιστική εκπαίδευση για τα παιδιά. Τέσσερις τρόποι μεγιστοποίησης αυτής της κρίσιμης περιόδου περιλαμβάνουν την ενθάρρυνση της αγάπης για μάθηση, την εστίαση στο εύρος αντί του βάθους, την προσοχή στη συναισθηματική νοημοσύνη και το να μην αντιμετωπίζουμε την εκπαίδευση των παιδιών, απλώς σαν πρόδρομο της «πραγματικής» εκπαίδευσης.

ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΤΕ ΤΗΝ ΑΓΑΠΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ

Τα μικρά παιδιά πρέπει να απολαμβάνουν τη διαδικασία μάθησης αντί να εστιάζουν στην απόδοση. Οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς μπορούν να τονίσουν τις χαρές της προσπάθειας νέων δραστηριοτήτων και της μάθησης. Πρέπει να βοηθήσουμε τα παιδιά να καταλάβουν ότι τα λάθη είναι ένα ευπρόσδεκτο, φυσιολογικό μέρος της μάθησης.

Αυτή η περίοδος είναι επίσης η στιγμή για να δημιουργηθεί μια νοοτροπία ανάπτυξης —η πεποίθηση ότι τα ταλέντα και οι ικανότητες αναπτύσσονται μέσω της προσπάθειας αντί να είναι έμφυτα σταθερά. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να αποφεύγουν να βάζουν ταμπέλες στα παιδιά ή να κάνουν καθολικές δηλώσεις σχετικά με τις ικανότητες τους. Ακόμη και τα κοπλιμέντα όπως “είσαι τόσο έξυπνος” είναι αντιπαραγωγικά. Αντ ‘ αυτού, τονίστε την επιμονή και δημιουργήστε ασφαλείς χώρους για μάθηση. Τα παιδιά θα μάθουν να αγαπούν τη μάθηση αν δείξουμε ενθουσιασμό για τη διαδικασία αντί να σταθεροποιούμε τα αποτελέσματα.

Στο βιβλίο του, ο David Epstein υποστηρίζει ότι το εύρος της εμπειρίας συχνά παραβλέπεται και υποτιμάται. Η εστίαση στην αριστεία σε μια ενιαία δραστηριότητα μπορεί να είναι κατάλληλη σε κάποιο σημείο της ζωής. Αλλά οι άνθρωποι που ευδοκιμούν στον ταχέως μεταβαλλόμενο κόσμο μας είναι εκείνοι που πρώτα μαθαίνουν πώς να αντλούν από πολλαπλά πεδία και να σκέφτονται δημιουργικά και αφηρημένα. Με άλλα λόγια, η κοινωνία μας χρειάζεται καλοσχηματισμένα απ’ όλες τις απόψεις άτομα.

Η πλήρως αναπτυγμένη προσωπικότητα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα παιδιά ηλικίας 2 έως 7 ετών. Οι αναπτυσσόμενοι εγκέφαλοί τους είναι έτοιμοι να απολαύσουν ένα ευρύ φάσμα δεξιοτήτων. Αυτή η” περίοδος δειγματοληψίας”, όπως την αποκαλεί ο Epstein, είναι αναπόσπαστη. Αυτό είναι το παράθυρο κατά το οποίο θα αναπτυχθεί το εύρος των παιδιών. Υπάρχει αρκετός χρόνος για να ειδικευτούν αργότερα.

ΜΗΝ ΠΑΡΑΒΛΕΠΕΤΕ ΤΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

Ναι, θέλουμε τα παιδιά να διαβάζουν καλά και να μαθαίνουν τις βασικές αρχές των μαθηματικών. Αλλά δεν πρέπει να αγνοήσουμε τη συναισθηματική νοημοσύνη. Τα πλεονεκτήματα της μάθησης κατά τη διάρκεια αυτής της πρώτης κρίσιμης περιόδου ανάπτυξης του εγκεφάλου θα πρέπει να επεκταθούν σε διαπροσωπικές δεξιότητες όπως η καλοσύνη, η ενσυναίσθηση και η ομαδική εργασία.

Ο Daniel Siegel και η Tina Payne Bryson εξηγούν τη σημασία της ανάπτυξης της ενσυναίσθησης των παιδιών στο βιβλίο τους The Whole-Brain Child. Η ενσυναίσθηση αρχίζει με την αναγνώριση των συναισθημάτων κάποιου. Ως εκ τούτου, προτείνουν να βοηθήσουμε τα παιδιά αυτής της ηλικιακής ομάδας να επισημάνουν πρώτα τα συναισθήματά τους (“αισθάνομαι λυπημένος”) και στη συνέχεια να πουν την ιστορία για το τι τους έκανε να αισθάνονται έτσι (“αισθάνομαι λυπημένος γιατί ήθελα Παγωτό και είπατε όχι”). Μόλις τα παιδιά ασκήσουν την επισήμανση των συναισθημάτων, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αρχίσουν να θέτουν ερωτήσεις που τους ενθαρρύνουν να εξετάσουν τα συναισθήματα των άλλων.

Ένας τρόπος για να ενθαρρύνετε τη φροντίδα για τους άλλους είναι να συμπεριλάβετε τα παιδιά σε αυτό που κάνουν οι ενήλικες για τους άλλους. Ακόμη και επιτρέποντας στα μικρά παιδιά να βοηθήσουν με τις δουλειές μπορεί να τους κάνει χρήσιμους ανθρώπους που νοιάζονται για τους άλλους.

ΜΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΕ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΜΙΚΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΑΠΛΩΣ ΩΣ ΠΡΟΔΡΟΜΟ ΤΗΣ” ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗΣ ” ΜΑΘΗΣΗΣ

Οι εγκέφαλοι των παιδιών μπορούν να απορροφήσουν μοναδικά πληροφορίες κατά τη διάρκεια αυτής της κρίσιμης φάσης. Εάν η νοημοσύνη ορίζεται ως η ικανότητα μάθησης, τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 2 και 7 ετών μπορεί να είναι οι πιο έξυπνοι άνθρωποι στον πλανήτη.

Η έρευνα δείχνει ότι ορισμένες δεξιότητες δεν μπορούν να μαθευτούν  εξίσου καλά μετά από αυτή την πρώτη κρίσιμη περίοδο ανάπτυξης του εγκεφάλου. Για παράδειγμα, η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά σε αυτή την ηλικιακή ομάδα είναι καλύτερα προσαρμοσμένα για να μάθουν τα πρότυπα της γλωσσικής ανάπτυξης, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να μάθουν να χειρίζονται μια δεύτερη γλώσσα στο ίδιο επίπεδο με την μητρική γλώσσα. Ωστόσο, μόλις τα παιδιά φτάσουν στην ηλικία των 8 ετών, η γλωσσική τους ικανότητα μειώνεται και οι δεύτερες γλώσσες δεν ομιλούνται τόσο καλά όσο οι μητρικές. Το ίδιο φαινόμενο συναντάται και στην εκμάθηση της μουσικής.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι γονείς του Αϊνστάιν δεν τον έγραψαν σε μαθήματα φυσικής —το πεδίο που θα τον οδηγούσε σε Βραβείο Νόμπελ. Αντ ‘ αυτού, ο πατέρας του Αϊνστάιν τον συμπεριέλαβε στο έργο του ως μηχανικός. Η μητέρα του τον έγραψε στα μαθήματα βιολιού επειδή ήθελε να αγαπά και να εκτιμά τη μουσική. Και οι δύο δραστηριότητες εργάστηκαν για να αναπτύξουν το νεαρό μυαλό του ολιστικά. Είναι δελεαστικό να σκεφτόμαστε την προσχολική εκπαίδευση ως πρόδρομο της “πραγματικής” εκπαίδευσης. Αλλά αυτά μπορεί να είναι τα χρόνια που έχουν μεγαλύτερη σημασία.

 

Το είδαμε

Read more...

Αναπτυξιακα Βασικα Οροσημα απο 1 ετους εως 4 ετων

Η πρόληψη στις μικρές ηλικίες, όπως και σε κάθε ηλικία, είναι πολύ σημαντική καθώς μέσα από την λεπτομερή και εμπεριστατωμένη αξιολόγηση μπορούν να εντοπιστούν τα σημεία εκείνα τα οποία, που εάν παραμεληθούν και δεν εντοπιστούν εγκαίρως, είναι ικανά, αργότερα και όταν το παιδί θα έρθει σε επαφή με τον γραπτό λόγο, να οδηγήσουν σε δυσκολίες τόσο στην κατάκτηση και επεξεργασία του γραπτού λόγου (διαταραχές σχολικής μάθησης: Μαθησιακές δυσκολίες / Δυσλεξία) όσο και στην επεξεργασία του προφορικού λόγου (εξελικτικές φωνολογικές διαταραχές: τρένο --> τένο, τέτοιο --> τέτο κ.α.) και ψυχοσυναισθηματικές διαταραχές.

Read more...

7 τροποι να κανετε τα παιδια να ακουσουν χωρις να φωναξετε

Η Έιμι ΜακΚρίντι, ειδικός σε θέματα ανατροφής γονιών και συγγραφέας του βιβλίου If I have to Tell You One More Time… The Revolutionary Program That Gets Your Kids to Listen Without Nagging, Reminding or Yelling (Αν χρειαστεί να στο πω άλλη μια φορά… Το επαναστατικό πρόγραμμα που κάνει τα παιδιά να σας ακούν χωρίς να γκρινιάζετε, να υπενθυμίζετε ή να φωνάζετε), υπόσχεται ότι δεν θα χρειαστεί να ξαναπείτε δεύτερη φορά οτιδήποτε όταν απευθύνεστε στα παιδιά σας, αρκεί να ακολουθήσετε αυτά τα εφτά βήματα:

Read more...

Λογοθεραπεια. Ποτε τη χρειαζομαι;

Ποια είναι τα σημάδια σε ένα παιδί ότι χρειάζεται λογοθεραπεία;  Ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να την ξεκινήσει; Που μπορεί να αξιολογηθεί ένα παιδί; Ποιά είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζει;

 
Read more...

Απασχοληση των παιδιων οσο διαρκει η καραντινα

Όλοι οι γονείς αυτές τις δύσκολες μέρες που διανύουμε έρχονται αντιμέτωποι με πολλές προκλήσεις που αφορούν την απασχόληση των παιδιών.

Η απομόνωση στο σπίτι με μικρά παιδιά λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού αναγκάζει πολλούς γονείς να επιστρατεύσουν τη δημιουργικότητά τους. Αυτό που είναι ανάγκη να κάνουν οι γονείς είναι να σκέφτονται όσο το δυνατόν πιο απλά πράγματα.

Οι γονείς δεν πρέπει να ξεχνούν πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι, ειδικά συναισθηματικά σε αυτή τη δύσκολη περίοδο. Με το παιχνίδι απελευθερώνεται όλη η πίεση. Τα μικρά παιδιά προσανατολίζονται αμέσως προς το παιχνίδι. Είναι προγραμματισμένα να παίζουν και να φαντάζονται. Άρα δεν υπάρχει λόγος να αγχώνεστε. Τα παιδιά είναι ειδικοί στο παιχνίδι και φυσικά έχουν πολλές ιδέες.

Τι μπορείτε να κάνετε για να απασχολήσετε τα παιδιά σας;
Το πιο σημαντικό είναι να έχετε ένα πρόγραμμα μέσα στην ημέρα. Είναι εύκολο η καραντίνα να παρασύρει τόσο εσάς, όσο και τα παιδιά σας στην απραξία. Ένα πρόγραμμα ημέρας που θα καθορίζει τόσο τις ώρες παιχνιδιού, όσο και τις ώρες των μαθημάτων ή άλλων δημιουργικών δραστηριοτήτων είναι το πιο σημαντικό.

schedule kids coronavirus

Χαλαρώστε, δεν χρειάζεται να έχετε τον έλεγχο συνεχώς!
Ο τρόπος με τον οποίο τα παιδιά επεξεργάζονται τις αλλαγές και το στρες είναι το παιχνίδι. Για αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό να μπορούν να παίξουν στο σπίτι ή οπουδήποτε και αν είναι.

Δώστε μια ιδέα στα παιδιά σας και περιμένετε να σας απαντήσουν. Για παράδειγμα, αντί να πείτε σε ένα παιδί να χρησιμοποιήσει τα παλιά κουτιά για να φτιάξει ένα πύραυλο και να του εξηγήσετε πως ακριβώς να το κάνει, μπορείτε να του δώσετε μια ιδέα ή να του προτείνετε κάτι.

Αν δεν ανταποκριθεί σε αυτό μπορείτε να προτείνετε κάτι άλλο. Σημαντικό ρόλο παίζει η επικοινωνία με τα παιδιά και οι ερωτήσεις που κάνετε. Ένα παράδειγμα είναι το εξής, «Αναρωτιέμαι τι θα μπορούσαμε να κάνουμε με αυτό;», ή «Τι θα μπορούσε να είναι αυτό;» , ή «Μου αρέσει αυτό που έκανες. Μπορείς να μου πεις πώς τα κατάφερες;»

Τα υλικά που έχετε στο σπίτι είναι εξίσου σημαντικά. Τα χάρτινα κουτιά, τα υφάσματα ή τα υλικά της ανακύκλωσης, μπορούν να χρησιμοποιηθούν με διαφορετικούς τρόπους.

Δεν πρέπει να φοβάστε να χρησιμοποιείτε απλά πράγματα. Απλά σκεφτείτε τα σχολικά σας χρόνια όπου όλα ήταν πιο απλά.

Τι μπορείτε να κάνετε αν το σπίτι σας δεν έχετε αυλή;
Αν μένετε σε διαμέρισμα και δεν έχετε μπαλκόνι ή αυλή, υπάρχουν πολλές επιλογές για παιχνίδι. Μπορείτε να παίξετε με μπαλάκια του πινγκ πονγκ ή να φτιάξετε μπάλες από κάλτσες. Παίξτε κυνηγητό ή κάντε αγώνα δρόμου στο διάδρομο. Μπορείτε να φτιάξετε εμπόδια, φρούρια στον καναπέ ή ένα σπίτι από σεντόνια.

Στην απομόνωση ή στην καραντίνα δεν είναι ανάγκη να κάνουμε ξαφνικά τα πάντα. Προφανώς, ο προγραμματισμός της ημέρας μπορεί να είναι βοηθητικός. Αλλά δεν χρειάζεται, ως γονείς, να νιώθετε ότι πρέπει να απασχολείτε τα παιδιά σας συνέχεια.

Τα παιδιά είναι εντάξει όταν παίζουν μόνα τους. Πρέπει να παίζουν μόνα τους.

Αίσθηση ελέγχου στη διάρκεια του παιχνιδιού
Οι περισσότερες οικογένειες πριν την καραντίνα είχαν μια συγκεκριμένη ρουτίνα. Τα παιδιά πήγαιναν σχολείο, οι γονείς για δουλειά και το απόγευμα επέστρεφαν σπίτι τους όπου περνούσαν χρόνο μαζί. Αυτό το πρόγραμμα ήταν χρήσιμο για όλους και ήξεραν τι να περιμένουν την επόμενη μέρα.

Τα παιδιά τώρα σκέφτονται τι θέλουν να κάνουν και αυτό τους δίνει την αίσθηση της αυτονομίας. Αλλά υπάρχει μια βασική αρχή για αυτή την προσέγγιση: η ευελιξία. Τα προγράμματα μπορεί να αλλάξουν, και είναι ανάγκη να προσαρμοστείτε σε αυτό.

Ειδικά στην τρέχουσα κατάσταση το παιχνίδι το καθοδηγούν τα παιδιά. Αυτό τους δίνει την αίσθηση της χαράς, αλλά και μια μικρή αίσθηση κυριαρχίας και ελέγχου, η οποία κάποια στιγμή όταν όλα τελειώσουν θα είναι βοηθητική.

Όλοι ξέρουμε ότι για να μεγαλώσει ένα παιδί χρειάζεται χώρο και αυτός ο χώρος αυτή τη στιγμή είναι εκεί έξω αλλά δεν μπορούμε να τον χρησιμοποιήσουμε. Αλλά μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε αυτόν.

Η επικοινωνία με άλλους γονείς και η ανταλλαγή ιδεών έχει οδηγήσει σε υπέροχες, ξεκαρδιστικές και βοηθητικές ιδέες.

Τα διαδικτυακά μαθήματα, τα βιβλία που αρέσουν στα παιδιά, οι ψηφιακές βιβλιοθήκες και οι παιδικές ταινίες βοηθούν τα παιδιά να περάσουν δημιουργικά το χρόνο τους. Πλέον υπάρχει η δυνατότητα επίσκεψης σε ζωολογικό κήπο χωρίς να χρειαστεί να φύγετε από το σπίτι σας.

Επειδή δεν μπορούμε να βγούμε έξω, δεν σημαίνει ότι το «έξω» και ότι το αφορά, έχει εξαφανιστεί!

Το είδαμε

Read more...

10 προτασεις για να περασετε δημιουργικα τον χρονο σας στο σπιτι με τα παιδια σας

Όσο #ΜένουμεΣπίτι, λόγω κορονοϊού, είναι ευκαιρία να κάνουμε πράγματα με τα παιδιά μας που συνήθως δεν προλαβαίνουμε λόγω υποχρεώσεων. Παζλ, μεταμφιέσεις και παιχνίδια, έχουν την τιμητική τους!

Ο κορονοϊός Covid-19 έχει χαρακτηριστεί και επίσημα από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως πανδημία, με την Ελλάδα να μετρά ήδη εκατοντάδες επιβεβαιωμένα κρούσματα. Η κατάσταση στη χώρα μας είναι κρίσιμη και η κυβέρνηση ανακοινώνει καθημερινά νέα μέτρα, τα οποία έχουν σαν στόχο τον περιορισμό της εξάπλωσης του νέου κορονοϊού.

Ένα από τα πρώτα δραστικά μέτρα της κυβέρνησης ήταν το κλείσιμο των παιδικών σταθμών, των σχολείων όλων των βαθμίδων, των φροντιστηρίων και φυσικά των παιδότοπων. Γιατί δόθηκε εξαρχής έμφαση στα παιδιά;  Γιατί σύμφωνα με τους ερευνητές τα παιδιά μπορεί να νοσούν και να μην παρουσιάζουν κανένα απολύτως σύμπτωμα του ιού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μεταδίδουν τον ιό στους γονείς και στους παππούδες τους, οι οποίοι μάλιστα ανήκουν και στις ευπαθείς ομάδες, λόγω ηλικίας ή επικείμενων προβλημάτων υγείας τους.

Είναι πολύ σημαντικό, λοιπόν, να κατανοήσουμε όλοι τη σημαντικότητα του «Μένουμε Σπίτι» και όχι απλά μένουμε σπίτι, αλλά μένουμε μακριά και από τις ευπαθείς ομάδες. Θα πρέπει οι γονείς να σταματήσουν να αφήνουν τα παιδιά τους στους παππούδες και να παραμείνουν στο σπίτι μαζί τους. Οι βόλτες, οι άσκοπες μετακινήσεις και φυσικά οι συναθροίσεις θα πρέπει να σταματήσουν. Μόνο έτσι θα έχουν, άλλωστε, νόημα τα μέτρα που ήδη έχουν παρθεί και μόνο έτσι θα καταφέρουμε να μειώσουμε τα κρούσματα και να μην ακολουθήσουμε την πορεία της Ιταλίας.

Μείνετε, λοιπόν, σπίτι και εκμεταλλευτείτε αυτή την περίοδο για να έρθετε πιο κοντά με τα παιδιά σας, περνώντας μαζί τους δημιουργικό χρόνο. Κι επειδή κατανοούμε πως δεν είναι και εύκολη υπόθεση να πείσετε τα παιδιά μικρής ηλικίας να μην γκρινιάζουν και να αποδεχτούν το γεγονός ότι θα πρέπει για ένα αρκετά μεγάλο διάστημα να παραμείνετε όλοι έγκλειστοι, εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε την κατάσταση.

Αν έχετε ξεμείνει από ιδέες για το πώς μπορείτε να απασχολήσετε τα παιδιά σας, όσο #μένετεσπίτι, μπορείτε να δοκιμάσετε τις παρακάτω 10 δραστηριότητες που σας συγκεντρώσαμε:

1. Το δικό τους παραμύθι

Αν έχετε βαρεθεί να διαβάζετε παραμύθια, τότε παροτρύνετε τα παιδιά σας να δημιουργήσουν τα δικά τους. Φροντίστε να οξύνετε τη φαντασία τους, προκαλώντας τα να δημιουργήσουν το δικό τους παραμύθι ζωγραφίζοντας. Δώστε τους ένα μπλοκ ζωγραφικής και πρότεινέ τους να επιλέξουν ένα αγαπημένο τους θέμα, γύρω από το οποίο θα χτίσουν τη δική τους ιστορία. Κάθε σελίδα, μία ζωγραφιά που έχει κάτι να πει. Ζητήστε τους στο τέλος να σας το δείξουν σελίδα-σελίδα και φυσικά να σας το αφηγηθούν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο. Κάνετέ τους ερωτήσεις και αφήστε τα να εξωτερικεύσουν τις σκέψεις τους.

2. Μαγειρέψτε παρέα

Φτιάξτε παρέα το μεσημεριανό φαγητό σας. Αφήστε τα παιδιά σας να πλύνουν τα λαχανικά δείχνοντάς τους φυσικά πώς να τα πλένουν σχολαστικά. Όσο μαγειρεύετε μην ξεχνάτε να τους εξηγείτε βήμα-βήμα τη διαδικασία. Κακά τα ψέματα, θα χαρούν ακόμα περισσότερο αν φτιάξετε μαζί κουλουράκια και τα αφήσετε να παίξουν με τη ζύμη. Δώστε τους το ελεύθερο να φτιάξουν τα δικά τους σχέδια και ψήστε τα μαζί με τα δικά σας. Θα χαρούν πολύ (και θα απολαύσουν τις δικές τους δημιουργίες).

3. Φτιάξτε τη δική σας πράσινη γωνιά

Μεταμορφώστε παρέα με τα παιδιά σας το μπαλκόνι σας σε έναν υπέροχο, μικρό κήπο. Προμηθευτείτε από ένα φυτώριο λουλούδια και δεντράκια και γίνετε εσείς οι κηπουροί. Φυτέψτε τα σε χρωματιστές γλάστρες και διακοσμήστε με αυτές το μπαλκόνι χαρίζοντάς του ζωή. Στη συνέχεια εξηγείστε στα παιδιά σας πώς περιποιούμαστε το κάθε φυτό. Τέλος, συμφωνείστε πως κάθε μέλος της οικογένειας θα πρέπει να φροντίζει το δικό του φυτό και θα είναι υπεύθυνο για αυτό. Καθημερινά θα πρέπει να περνάτε λίγο χρόνο στην πράσινη γωνιά σας.

4. Γυμναστείτε

Σίγουρα τα παιδιά σας θα ακολουθούσαν κάποιο χόμπι, (π.χ τένις, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, βόλεϊ) πριν την καραντίνα. Τι σημαίνει αυτό; ότι διοχέτευαν την ενέργειά τους εκεί και φυσικά ότι γυμναζόντουσαν. Ακριβώς επειδή πια είναι δύσκολο να συνεχίσουν αυτές τις συνήθειές τους (εκτός αν έχετε χώρο στην αυλή), φροντίστε να γυμναστείτε όλοι μαζί μέσα στο σπίτι. Τρέξτε, κάνετε yoga, pilates ή ακολουθήστε όλοι μαζί κάποιο από τα δεκάδες workouts που θα βρείτε στο YouTube. Η μουσική δυνατά και είσαστε έτοιμοι. Η άσκηση θα βελτιώσει τη διάθεσή σας και θα σας βοηθήσει να μειώσετε τα επίπεδα άγχους σας.

5. Ώρα για παλιά videos

Βρείτε παλιά οικογενειακά σας videos (με τους γονείς, τους φίλους, τον σύντροφό σας) και παρακολουθήστε τα παρέα με τα παιδιά σας. Αφηγηθείτε τους ιστορίες του παρελθόντος και δείξετέ τους πως θέλετε να γνωρίζουν βασικές στιγμές της ζωής σας. Θα τους κρατήσετε το ενδιαφέρον ζωντανό και φυσικά θα σας γνωρίσουν ακόμα περισσότερο. Την επόμενη μέρα μπορείτε να τους δείξετε δικά τους videos από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους και να τους θυμίσετε ωραίες, οικογενειακές σας στιγμές.

6. Παζλ, σταθερή αξία

Παραδοσιακή, οικονομική δραστηριότητα η οποία μάλιστα απαιτεί και αρκετό χρόνο για να ολοκληρωθεί. Το παζλ αποτελεί την ιδανική δραστηριότητα για παιδιά κάθε ηλικίας, μιας και σύμφωνα με έρευνες βελτιώνουν τη μνήμη, αναπτύσσουν την κριτική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων, βελτιώνουν τον οπτικοκινητικό συντονισμό και ενισχύουν την αυτοπεποίθηση και την υπομονή των παιδιών. Πάρτε θέση δίπλα στα παιδιά σας και ξεκινήστε να συνδέετε τα κομμάτια του παζλ μαζί.

7. Ο ηθοποιός που κρύβετε μέσα σας

Αφηγηθείτε τους ένα από τα αγαπημένα τους παραμύθια και στη συνέχεια επιλέξτε τον ρόλο που επιθυμεί κάθε μέλος της οικογένειας, ώστε να παίξετε το δικό σας θεατρικό παιχνίδι. Οι πρωταγωνιστές θα είσαστε εσείς. Μπορείτε φυσικά να αλλάξετε και τους ρόλους μεταξύ σας για να γίνει πιο διασκεδαστικό το παιχνίδι. Φροντίστε να το τραβήξετε σε βίντεο για να το παρακολουθήσετε μετά όλοι μαζί και να διασκεδάσετε σχολιάζοντας τις υποκριτικές σας ικανότητες.

8. Παίζοντας με τις λέξεις

Ανάλογα με την ηλικία των παιδιών σας, θα παίξετε και το αντίστοιχο παιχνίδι λέξεων. Αν είναι προσχολικής ηλικίας, δείξτε τους εικόνες, ζητήστε τους να σας πουν το όνομα του ζώου/αντικειμένου που απεικονίζεται και έπειτα να σας βρουν 5 λέξεις που να ξεκινούν από το ίδιο γράμμα. Αν πάλι πηγαίνουν στο δημοτικό, μπορείτε να παίξετε κρεμάλα, όνομα-ζώο-φυτό-πράγμα ή να λύσετε παρέα σταυρόλεξα. Η εξάσκηση με τις λέξεις είναι ο στόχος σας σε κάθε περίπτωση.

9. Ώρα για μεταμφίεση

Εσείς μπορεί να σιχαίνεστε τις Απόκριες (ή μπορεί και όχι), όμως τα μικρά παιδιά σίγουρα τις λατρεύουν, μιας και τότε τους δίνεται η ευκαιρία να μεταμφιεστούν όπως εκείνα επιθυμούν. Δώστε τους, λοιπόν, αυτή την ευκαιρία μέσα στο σπίτι και θα δείτε πως θα το εκτιμήσουν πολύ. Βγάλτε από την αποθήκη, τα συρτάρια και τις ντουλάπες ρούχα και αξεσουάρ που δεν φοράτε και τοποθετήστε τα όλα σε ένα καλάθι. Ζητήστε τους να τα χαζέψουν όλα και έπειτα να δημιουργήσουν με αυτά τη δική τους στολή. Σειρά έχει η αναπαράσταση του ρόλου που επέλεξαν. Τραβήξτε βίντεο και φωτογραφίες για να χαρούν ακόμη περισσότερο.

10. Ταινία και συζήτηση

Η παιδική ταινία είναι πάντα καλή ιδέα. Φτιάξτε παρέα σπιτικό ποπ κορν, φορέστε άνετα ρούχα και καθίστε αγκαλιά στον καναπέ να τα απολαύσετε, αφού φυσικά έχετε πλύνει σχολαστικά τα χέρια σας. Παρακολουθήστε την ταινία και μην βαριέστε να απαντάτε σε κάθε πιθανή ερώτησή τους. Στο τέλος της ταινίας συζητήστε μαζί τους. Εσείς όταν βγαίνετε από το σινεμά δεν αναλύετε την ταινία με την παρέα σας; Κάνετε το ίδιο με τα παιδιά, μαθαίνοντάς τους έτσι να εμβαθύνουν. Ρωτήστε τα πράγματα, τονίστε τους κάποιες σκηνές που άξιζαν την προσοχή τους και ζητήστε τους να σας περιγράψουν τι τους άρεσε και τι όχι από την ταινία.

 

Το είδαμε

Read more...

Πώς να βοηθήσεις το παιδί σου να αποκτήσει φίλους για μια ζωή!

H παιδική φιλία είναι ίσως η πιο τρυφερή και αγνή σχέση που αναπτύσσει ο άνθρωπος στην ζωή του. Είναι ένα πολύτιμο δώρο, που βοηθά το παιδί να αναπτυχθεί ψυχολογικά και συναισθηματικά. Χωρίς φίλους η ζωή μας θα ήταν άδεια. Χωρίς παιδικούς φίλους, η ζωή μας θα ήταν διαφορετική.

Έχεις ποτέ αναρωτηθεί πώς θα ήταν ο χαρακτήρας σου και η ζωή σου αν δεν είχες αναμνήσεις και βιώματα από τον αγαπημένο σου παιδικό φίλο; Σίγουρα κάποια στοιχεία της προσωπικότητάς σου θα ήταν τελείως διαφορετικά. Στοιχεία της προσωπικότητάς σου έχουν διαμορφωθεί έτσι γιατί όταν ήσουν μικρός μοιράστηκες τόσες εμπειρίες, τόσα παιχνίδια, τόσους τσακωμούς, τόσα γέλια με τον αγαπημένο σου παιδικό φίλο!

Read more...

Χριστουγεννα και Παιδια: Συμβουλες και ιδεες για γονεις

 

Τα Χριστούγεννα είναι η αγαπημένη γιορτή των μικρών παιδιών. Η προσμονή του δώρου από τον Άγιο Βασίλη, οι κόκκινες και χρυσές κορδέλες που στολίζουν το σπίτι και η μαμά που φτιάχνει διάφορες λιχουδιές στην κουζίνα – φαντάζουν μαγικά και ξεχωριστά στα μάτια ενός μικρού παιδιού. Τις μέρες των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς τα παιδιά κατακλύζονται με δώρα. Βλέποντας το χαμόγελο στο πρόσωπο ενός παιδιού γεμίζουν ευτυχία και οι γονείς. Μήπως όμως μερικές φορές οι γονείς το παρακάνουν με τα δώρα και το εκμεταλλεύονται και τα παιδιά ;
Τα παιδιά πάντα θα προσμένουν το δώρο τους, όμως καλό είναι να τους δείξουμε πως αυτή η γιορτή δεν είναι μόνο για το δώρο που θα του φέρει ο Άγιος Βασίλης! Πιο κάτω θα βρείτε μερικές δικές μας ιδέες, όμως σίγουρα μπορείτε και σεις να σκεφτείτε ακόμη περισσότερες!
Ως γονείς μπορείτε να κάνετε πολλά πράγματα με τα παιδιά σας, έτσι ώστε να μάθουν να προσφέρουν και στους άλλους και να αποκτήσουν μια βαθύτερη αίσθηση των Χριστουγέννων, ως γιορτή αγάπης και προσφοράς.

Read more...

Πολλαπλη Νοημοσυνη… Μονο το IQ Είναι Αρκετο;

Οι παλιότερες εκπαιδευτικές και ψυχολογικές θεωρίες πίστευαν πως το παιδί γεννιέται με ένα συγκεκριμένο IQ το οποίο εί­ναι προκαθορισμένο και δεν μπορεί να εξελιχτεί ιδιαίτερα στη διάρκεια της ζωής του. Σήμερα οι θεωρίες αυτές έχουν αλλάξει και με τη συμβολή της θεωρίας της Συναισθηματικής Ευφυΐας (EQ) έχει αποδειχθεί ότι, το IQ ενός ατόμου μπορεί να καλλιεργηθεί και να αναπτυχθεί παραπάνω με την ανάπτυξη του ΕQ, με κατάλληλους χειρισμούς και συνθήκες.

Read more...
Subscribe to this RSS feed